Jani_Kuopio·6 t sitten

Indeksirahastot aloitettu, mutta hajautus hämmentää

Aloitin viime vuonna kuukausisäästämisen matalakuluiseen maailman indeksirahastoon. Summa ei ole iso, mutta tuntuu hyvältä, että palkasta menee jotain automaattisesti sivuun. Nyt olen kuitenkin alkanut miettiä, onko yksi maailmanrahasto liian yksinkertainen ratkaisu. Pankin sovellus ehdottelee lisäksi Eurooppaa, Suomea ja kehittyviä markkinoita. Mitä enemmän luen aiheesta, sitä enemmän tekee mieli säätää jakaumaa joka kuukausi. Samalla tiedän, että jatkuva muuttelu voi olla vain turhaa levottomuutta. En hae valmista sijoitusohjetta, vaan muiden kokemuksia: oletteko pitäneet kokonaisuuden tarkoituksella yksinkertaisena vai lisänneet useita indeksirahastoja rinnalle?

4

Kommentit (4)

Jukka_H·6 t sitten

Minulla on ollut pitkään vain yksi laaja maailmanrahasto. Se ei ehkä tunnu jännittävältä, mutta juuri siksi olen saanut pidettyä kuukausisäästön käynnissä ilman jatkuvaa säätämistä.

Matti.O·6 t sitten

Olen eri linjoilla siinä mielessä, että lisäsin kehittyviä markkinoita erikseen. Tein sen kuitenkin omien tavoitteideni ja riskinsietoni perusteella, en pankin sovelluksen ehdotuksen takia.

Joonas.T·5 t sitten

Voisit kirjoittaa itsellesi ylös, miksi valitsit nykyisen rahaston ja millä perusteella muuttaisit suunnitelmaa. Ainakin minulla se vähensi houkutusta reagoida jokaiseen uutiseen.

Liisa_M·5 t sitten

Aloitin viidellä rahastolla ja huomasin pian, etten edes ymmärtänyt niiden päällekkäisyyksiä. Yksinkertaistin kahteen, ja nyt kokonaisuutta on paljon helpompi seurata.

Kirjaudu sisään kommentoidaksesi nimimerkilläsi.

Kirjaudu