Nina.P·2 t sitten

Huijausviesti meni melkein täydestä

Sain puhelimeen viestin, joka näytti ensi silmäyksellä ihan aidolta tunnistautumispyynnöltä. Olin juuri maksamassa laskuja, joten viestin ajoitus osui harmillisen hyvin. Avasin sen, mutta onneksi pysähdyin ennen kuin syötin mitään tietoja. Osoite näytti oudolta ja tekstissä oli pari pientä kirjoitusvirhettä. Silti jäi aika hölmö olo, koska yleensä kuvittelen tunnistavani huijaukset helposti. Nyt mietin, miten tunnistautumispyyntöihin pitäisi suhtautua niin, ettei jokaista oikeaakin ilmoitusta ala epäillä. Olen päättänyt, etten mene palveluihin viestien kautta vaan avaan aina itse tutun sovelluksen. Millaisista merkeistä te tunnistatte huijausviestin, ja oletteko joskus olleet lähellä mennä ansaan?

4

Kommentit (4)

Joonas.T·59 min sitten

Tuo voi sattua kenelle tahansa, etenkin jos viesti osuu sopivaan hetkeen. Itse pidän sääntönä, etten kirjaudu mihinkään tekstiviestin linkistä, vaikka lähettäjän nimi näyttäisi tutulta.

Henri_A·59 min sitten

Kiireen tunne on minusta isoin varoitusmerkki. Jos viestissä uhataan tilin sulkeutumisella tai vaaditaan toimintaa heti, pidän tauon ja tarkistan asian suoraan palvelun omasta sovelluksesta.

Sanni_V·59 min sitten

Menin kerran pitkälle vastaavassa huijauksessa, koska viesti tuli samaan ketjuun aitojen viestien kanssa. Sen jälkeen laitoin maksuille maltilliset rajat ja tarkistan tunnistautumisnäkymästä aina, mitä olen hyväksymässä.

kahvikuppi_·59 min sitten

Kirjoitusvirheisiin ei kannata enää luottaa ainoana merkkinä, koska huijaukset ovat nykyään usein siistejä. Minusta paras tapa on juuri tuo, että avaa palvelun itse eikä käytä viestin linkkiä.

Kirjaudu sisään kommentoidaksesi nimimerkilläsi.

Kirjaudu