Petri_L·1 t sitten

Onko unirytmin korjaaminen oikeasti näin vaikeaa?

Mun unirytmi on viime kuukausina valunut siihen, että menen arkenakin nukkumaan vasta yhden jälkeen ja aamulla herääminen on ihan hirveää. Päivän vedän kahvin voimalla, töiden jälkeen väsyttää ja illalla saan taas jostain uuden energian. Viikonloppuna nukun pitkään muka palautuakseni, mutta sunnuntai-iltana uni ei sitten tule ollenkaan. Olen kokeillut jättää puhelimen pois makuuhuoneesta ja mennä joka ilta samaan aikaan sänkyyn, mutta helposti siinä vain pyörii hereillä. Liikunta auttaa välillä, kovempi treeni taas tuntuu sotkevan nukahtamista. Millä pienillä arkisilla jutuilla te olette saaneet unirytmin tasaisemmaksi ja olon oikeasti palautuneeksi?

4

Kommentit (4)

Tommi1991·50 min sitten

Sama ongelma täällä, varsinkin tuo illalla tuleva toinen energiapiikki. Mulla viikonlopun pitkät unet pahensivat tilannetta, vaikka niistä luopuminen tuntui aluksi tosi kurjalta.

Liisa_M·50 min sitten

Mä en yrittäisi väkisin mennä liian aikaisin sänkyyn, jos ei yhtään nukuta. Itsellä se lisäsi vain stressiä. Tasainen heräämisaika ja rauhallinen iltarutiini ovat toimineet paremmin.

vaasan_visa·50 min sitten

Aamulla ulos edes vartiksi on ollut mulle yllättävän hyödyllinen tapa. Lisäksi vaihdoin iltapäiväkahvin kofeiinittomaan. Muutos ei tullut yhdessä yössä, mutta parissa viikossa iltanukahtaminen helpottui.

kahvikuppi_·50 min sitten

Kannattaa miettiä myös palautumista muuten kuin unen kautta. Jos koko ilta menee suorittamiseen tai kovaan treeniin, kroppa voi olla väsynyt mutta pää silti kierroksilla. Mulla kevyt kävely toimii paremmin kuin myöhäinen sali.

Kirjaudu sisään kommentoidaksesi nimimerkilläsi.

Kirjaudu