Markus_E·3 t sitten

Kannattaako indeksirahastoja hajauttaa useampaan?

Aloitin pari vuotta sitten kuukausisäästämisen yhteen maailmanlaajuiseen indeksirahastoon. Summa ei ole iso, mutta säästöjä on kertynyt tasaisesti, ja tähän asti olen pitänyt ratkaisun tarkoituksella mahdollisimman yksinkertaisena. Nyt olen alkanut miettiä, pitäisikö rinnalle ottaa erikseen Eurooppaa, Suomea tai kehittyviä markkinoita seuraava rahasto. Toisaalta maailmanrahastossa on jo valmiiksi paljon eri yhtiöitä ja maita, joten useampi rahasto saattaisi olla lähinnä näennäistä hajautusta. En myöskään haluaisi käyttää joka kuukausi aikaa painotusten säätämiseen. Miten te olette ratkaisseet tämän: yksi laaja indeksirahasto vai muutama eri rahasto, ja miksi?

4

Kommentit (4)

Sanni_V·2 t sitten

Mulla on vain yksi maailmaindeksi juuri helppouden takia. Tiedän itseni sen verran hyvin, että useamman rahaston kanssa alkaisin säätää painoja jokaisen uutisen perusteella.

Jenni_Tre·2 t sitten

Itse halusin mukaan vähän enemmän kehittyviä markkinoita, koska maailmanrahastoni painottuu vahvasti Yhdysvaltoihin. Se ei silti tarkoita, että sama ratkaisu sopisi kaikille, ja kulut kannattaa ainakin vertailla.

Nina.P·2 t sitten

Mun mielestä tärkeämpää kuin rahastojen määrä on se, että suunnitelma tuntuu niin selkeältä, että sitä jaksaa noudattaa myös laskumarkkinassa. Kolme rahastoa ei automaattisesti hajauta paremmin kuin yksi laaja.

Meri.J·49 min sitten

Aloitin neljällä rahastolla, mutta myöhemmin yhdistin ne kahteen. Pienten summien jakaminen moneen paikkaan tuntui turhalta ja kokonaisuuden seuraaminen hankaloitui. Yksinkertaisempi malli rauhoitti omaa tekemistä.

Kirjaudu sisään kommentoidaksesi nimimerkilläsi.

Kirjaudu